zaloguj się   |    zarejestruj się   |    mapa strony   |
ZSNr3

Słownik

Słownik terminów stosowanych w pedagogice specjalnej. (proszę zgłaszać propozycje)

Wszystkich haseł w słowniku: 41
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O
Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z X Ź 1-9

Dojrzalość szkolna

jest to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, który umożliwia mu podjęcie nauki szkolnej. Dziecko dojrzałe do szkoły to dziecko, które jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę. Oznacza to, że posiada takie właściwości, które zapewnią mu powodzenie w szkole. Przy określaniu dojrzałości szkolnej ważna jest więc z jednej strony analiza wymagań stawianych przez szkołę, a z drugiej ocena właściwości rozwoju dziecka. Ocena stopnia dojrzałości szkolnej jest zatem oceną poziomu rozwoju dziecka w danym momencie, ale jest to ocena dokonywana z określonego punktu widzenia, tj. gotowości do podjęcia obowiązku szkolnego. Pojęcie dojrzałości szkolnej ma charakter względny. Jego treść jest uzależniona od wymagań stawianych dziecku jako uczniowi, a te w dużej mierze zależą od systemu oświaty, zwłaszcza zaś od organizacji nauczania początkowego w danym kraju. Najczęściej dzieci rozpoczynają naukę w wieku 5- 6 lat, lub - tak jak w Polsce - w wieku 7 lat. Nie oznacza to, że jedne z nich są wcześniej i lepiej rozwinięte do podejmowania zadań, a inne gorzej. Po prostu różne są wymagania szkolne, inne programy i formy ich realizacji, a także inna opieka nad dziećmi wstępującymi do szkoły.