Słownik
Słownik terminów stosowanych w pedagogice specjalnej. (proszę zgłaszać propozycje)
Wszystkich haseł w słowniku: 41
Pedagog
osoba posiadająca ukończone wyższe studia pedagogiczne z odpowiednią specjalnością, lub właściwe kwalifikacje pedagogiczne w danej specjalizacji potwierdzone wymaganą dokumentacją.
Pedagog przyczynia się do udzielania porad pedagogicznych polegających w szczególności na: diagnozie pedagogicznej, opiniowaniu i orzekaniu oraz na udzielaniu pomocy pedagogicznej.
Pedagog po ukończeniu odpowiednich studiów podyplomowych w zakresie wykonywanej specjalizacji dodatkowo może prowadzić terapię pedagogiczną (pedagoterapia).
Rola pedagoga w społeczeństwie
Pedagog bada i opisuje zjawiska wychowawcze w kontekście i przy uwzględnieniu jednostkowych procesów psychicznych; określa wpływ na człowieka różnorodnych oddziaływań, warunkujących jego rozwój w poszczególnych fazach całego życia: rodziny, przedszkola, szkoły, kręgu rówieśników, otoczenia społecznego, środowiska lokalnego, zakładu pracy, służby wojskowej i policji, organizacji społecznych, placówek kulturalnych, środków masowego przekazu i innych instytucji powołanych do wywierania wpływów wychowawczych.
Zadania zawodowe
gromadzenie wiedzy o rzeczywistości wychowawczej, instytucjach edukacyjnych; problemach wychowawczych i zjawiskach społecznych, które mają wpływ na procesy wychowania;
prowadzenie badań empirycznych nad zjawiskami wychowawczymi, wykrywanie związków i zależności między zjawiskami wychowawczymi i formułowanie wniosków przedstawiających prawidłowości przebiegu procesów wychowawczych;
ustalanie ideałów, celów i zasad wychowania w funkcjonalnym związku z rozwojem społeczno-ekonomicznym;
wytyczanie metod realizacji celów wychowania, sprawdzanie ich skuteczności w praktyce wychowawczej;
formułowanie wzoru osobowości nauczyciela – wychowawcy na podstawie analizy celów wychowawczych i wiedzy empirycznej o jego roli i działaniu w procesie wychowania;
wskazywanie możliwości i sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych w konkretnych środowiskach wychowawczych i w odniesieniu do konkretnej sytuacji życiowej człowieka;
opracowywanie głównych założeń organizacji pracy wychowawczej i dydaktycznej, które zapewniałyby optymalną efektywność wysiłków, zmierzających do osiągnięcia określonych zmian w osobowości człowieka;
opracowywanie ekspertyz pedagogicznych na potrzeby różnych instytucji i organizacji, ze wskazaniem optymalnych rozwiązań praktycznych;
utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami innych nauk humanistycznych i społecznych, np.: socjologami, psychologami, politologami oświatowymi i społecznymi;
publikowanie wyników badań, uczestniczenie w seminariach i konferencjach naukowych;
zrzeszanie się w kołach, stowarzyszeniach lub innych o charakterze naukowym;
planowanie tematyki godzin wychowawczych;
stworzenie odpowiednich warunków oraz zaoferowanie czasu i własnego zainteresowania dla każdego ucznia i jago rodzica, którzy potrzebują kontaktu z pedagogiem szkolnym.
Zadania i rola pedagoga w zakresie edukacji:
układanie programów kształcenia i nauczania;
przeprowadza okresową ewaluację jakości nauczania;
przeprowadza analizę statystyczną jakości wykształcenia absolwentów;
diagnozuje i orzeka o dojrzałości przedszkolnej, szkolnej, akademickiej;
organizuje koła naukowe i olimpiady wychowawcze;
kieruje do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dodatkowe zadania zawodowe
prowadzenie działalności dydaktycznej;
prowadzenie działalności terapeutycznej;
prowadzenie działalności popularyzatorskiej i szkoleniowej dla nauczyciel i pedagogów szkolnych i innych odbiorców zainteresowanych wdrażaniem wiedzy o zjawiskach wychowawczych do praktyki.
prowadzenie indywidualnej praktyki pedagogicznej;
prowadzenie nadzoru pedagogicznego;
wykonywanie ekspertyz pedagogicznych;
popularyzowanie nowych metod wychowania;
wydaje publikacje pedagogiczne
opieka indywidualna nad uczniami wymagającymi takiego wsparcia
Pedagog, pełni rolę:
kompetentnego konsultanta metodycznego pomaga nauczycielowi w radzeniu sobie z problemami dziecka;
stanowi źródło wsparcia emocjonalnego dla nauczyciela;
udziela informacji pedagogicznych zainteresowanym;
pośredniczącą w relacji: pedagog – rodzice – nauczyciele – dyrekcja – uczniowie;
przewodniczącego rady pedagogicznej lub jako ekspert dyrektora placówki jest jego konsultantem ds. pedagogicznych;
organizatora praktyk pedagogicznych (nauczyciele, studenci, kursanci)