zaloguj się   |    zarejestruj się   |    mapa strony   |
ZSNr3

Słownik

Słownik terminów stosowanych w pedagogice specjalnej. (proszę zgłaszać propozycje)

Wszystkich haseł w słowniku: 41
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O
Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z X Ź 1-9

Wychowanie

świadome oddziaływanie przez wychowawcę na wychowanka, mające na celu wytworzenie pewnej zmiany w jego osobowości. Zmiany te powinny obejmować zarówno stronę poznawczą jak i instrumentalną, a sam proces zachodzący między nimi jest uwarunkowany wieloma czynnikami Ideał wychowania Najważniejszy cel wychowania człowieka, któremu powinny zostać podporządkowane wszystkie inne cele, treści oraz metody pracy wychowawczej. Jest to ogół norm i celów wpływających na działalność wychowawczą, oraz ustalony bądź przyjęty wzorzec osobowy, którego właściwości uważa się za bez zarzutu i godne do naśladowania dla młodego człowieka. Cele wychowania Zależą od czynników społeczno - ustrojowych oraz ekonomicznych danego państwa. Proces wychowania System edukacji i aktywności wychowanków oraz wychowawców, umożliwiający uczniom zmienianie się w zaplanowanym przez wychowawców (nauczycieli) kierunku, to przekształcenie sposobów postrzegania świata, kształtowanie uczuć moralnych i estetycznych, postaw społecznych i przekonań, wszechstronne kształtowanie osobowości wychowanków, a także ich charakteru oraz woli. Badanie wychowania Zgodnie z metodologią badań empirycznych - wychowanie, podlega zasadom i normom postępowania badawczego i zaczyna się od diagnozy pedagogicznej. Rodzaje wychowania wychowanie fizyczne - Akademia Wychowania Fizycznego, Ośrodki Sportowe, Kluby; wychowanie umysłowe - Uniwersytet Pedagogiczny, Wyższe Szkoły Pedagogiczne; wychowanie duchowe - Uniwersytet Katolicki, Szkoły Świeckie; Metody Jedną z metod wychowania (intencjonalnego) jest, świadome i celowe oddziałanie przez pedagoga lub kompetentnego wychowawcę na podmiot wychowania (człowiek) mającego na celu wytworzenie zmian psychicznych w obrębie jego osobowości.